Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال
The effectiveness of balance training on static balance and selective attention of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> یکی از شایعترین اختلالها که در دوران کودکی بروز پیدا میکند، اختلال نقص توجه/ بیش<span dir="LTR" lang="AR-SA">‎</span>فعالی است که با ویژگی‏هایی چون نارسایی توجه، بیش­فعالی و رفتارهای تکانشی مشخص گردیده است.<br>
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تمرینات تعادلی بر تعادل ایستا و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعال انجام شد.<br>
<strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه کودکان ۶ سال دارای اختلال نقص توجه/ بیش<span dir="LTR" lang="AR-SA">‎</span>فعال مراجعه کننده به مراکز مشاوره روانشناختی کودکان شهر گرگان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونه­گیری از نوع نمونه­گیری در دسترس بود که ۳۰ نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت جمع­ آوری داده­ها از آزمون تعادل لکلک و آزمون رنگ واژه استروپ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار </span><span style="font-family:Times New Roman;">SPSS</span><span style="font-family:Tahoma;"> نسخه ۲۴ استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگین­های پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل بود؛ بدین معنی که آموزش تمرینات تعادلی میتواند میزان تعادل ایستا (۰/۰۰۱></span><span style="font-family:Times New Roman;">p</span><span style="font-family:Tahoma;">؛ ۱۹/۴۵=</span><span style="font-family:Times New Roman;">F</span><span style="font-family:Tahoma;">) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱></span><span style="font-family:Times New Roman;">p</span><span style="font-family:Tahoma;">؛ ۲۸/۶۳=</span><span style="font-family:Times New Roman;">F</span><span style="font-family:Tahoma;">) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال را بهبود بخشد.<br>
<strong>نتیجه­گیری:</strong> نتایج نشان داد که آموزش تمرینات تعادلی بر توجه انتخابی و تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعال مؤثر است. از این رو به نظر می­رسد گنجاندن این برنامهی تمرینی در برنامه­ی توانبخشی این کودکان مفید باشد.</span></span></div>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder is a common disorder in childhood, characterized by attention deficit, hyperactivity and impulsive behaviors.<span lang="FA" dir="RTL" style="background:white"></span><br>
<strong>Aim:</strong> This study examines the effectiveness of balance training on static balance and selective attention in children with attention deficit/ hyperactivity disorder.<span dir="RTL" lang="FA"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span><br>
<strong>Method:</strong> This research was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The population was all 6-year-old children with ADHD referred to the center for child counseling in Gorgan in 2021-2022. Thirty people were selected by convenience sampling method and assigned to the experimental and control groups. In order to collect data, The stork balance test and Stroop color and word test were used. The statistical analysis was carried out using analysis of covariance in SPSS-24.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed a significant difference between the post-test mean of the experimental and control groups; This means that balance training can improve Static balance (p<0.001; F=19.45) and selective attention (p<0.001; F=28.63) in children with attention deficit/ hyperactivity disorder.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that balance training is effective on selective attention and static balance in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Therefore, This exercise seems to be helpful in the rehabilitation program.</span></span><span style="font-size:10pt"><span><span courier="" new="" style="font-family:"><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></p>
تمرینات تعادلی, تعادل ایستا, توجه انتخابی, اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
Balance training, Static balance, Selective attention, Attention deficit/ hyperactivity disorder
151
163
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1748-2&slc_lang=fa&sid=1
Amir
Dana
امیر
دانا
amirdana2010@gmail.com
100319475328460010814
100319475328460010814
Yes
Associate Professor, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Roonak
Rezaei
روناک
رضائی
Roonakrezai@gmail.com
100319475328460010815
100319475328460010815
No
MSc, Department of Clinical Psychology, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران