AU - Basharpoor, Sajjad AU - Mowlaie, Mehri AU - Sarafrazi, Leila TI - The role of cognitive fusion, distress tolerance and self-compassion in post traumatic growth of abused individuals in their childhood PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-700-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-700-fa.pdf SO - Shenakht 3 AB  - مقدمه: کودک‌آزاری و تجربیات ناگوار دوران کودکی دارای آثار و پیامدهای درازمدت و ناخوشایندی بر تحول و سازگاری شخصیت در دوران بزرگسالی است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آمیختگی شناختی، تحمل آَشفتگی و دلسوزی به خود در رشد پس‌­آسیبی افراد آزاردیده در دوران کودکی بود. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی افراد آزاردیده بالاتر از ۱۵ سال مراجعه‌ کننده به مراکز خدمات روان درمانی و مشاوره شهر شیراز در نیمه اول سال ۱۳۹۶ تشکیل دادند. تعداد ۱۹۰ نفر از این افراد به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. جهت گرداوری داده­‌ها از پرسشنامه‌های ترومای دوران کودکی (۱۹۹۸)، مقیاس­‌های آمیختگی شناختی (۲۰۱۴)، تحمل آشفتگی (۲۰۰۵)، دلسوزی به خود (۲۰۰۳) و رشد پس‌­آسیبی (۱۹۹۶)، استفاده گردید. داده‌ها با آزمون­‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­‌ها: نتایج یافته‌­ها نشان داد که بین آمیختگی شناختی با رشد پس‌­آسیبی ارتباط منفی معنادار (۰/۰۱>P) و بین تحمل آشفتگی و دلسوزی به خود با رشد پس‌­آسیبی ارتباط مثبت معنادار (۰/۰۱>P) وجود دارد. همچنین یافته‌­ها بیانگر این بود که آمیختگی شناختی قادر به پیش‌­بینی رشد پس‌­آسیبی نیست ؛اما دو متغیر دیگر ۴۱ درصد از واریانس رشد پس­آسیبی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، م‌ی­توان نتیجه گرفت که عوامل روان‌شناختی در رشد پس‌­آسیبی نقش بسزایی دارند و در مداخلات درمانی توجه به این عوامل می­تواند در سازگاری افراد آسیب دیده کمک شایانی نماید. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Shenakht PG - 87 PT - Research YR - 2020