%0 Journal Article %A Shahroudi, Somayeh %A Soltani, Freydoon %A Nouri, Narges %A Rigi, Afsaneh %T The relationship between cell-phone addiction with the academic achievement motivation and academic performance of students in Khash Baluchestan %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 5 %N 6 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-563-fa.html %R 10.29252/shenakht.5.6.57 %D 2019 %K Mobile addiction, Motivation progress, Academic performance, Student, %X مقدمه: استفاده مفرط از تلفن همراه می‌تواند منجر به وابستگی شود و پیامد منفی بر دانشجویان و انگیزش پیشرفت آنان داشته باشد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شده است. روش: مطالعه توصیفی حاضر با شرکت ۳۰۰ نفر از دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان خاش انجام شد. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- متناسب بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه تعدیل شده اعتیاد به تلفن همراه سواری و پرسشنامه استاندارد انگیزه پیشرفت هرمنس بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS(v۲۱)، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) نمره اعتیاد به تلفن همراه (۲۷/۱۲) ۲۸/۴۸ و میانگین (انحراف معیار) نمره انگیزه پیشرفت دانشجویان (۴۵/۸) ۹/۷۹ بود. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت دانشجویان موردبررسی ارتباط منفی و معنی‌دار مشاهده شد (p<۰.۰۰۱, r= - ۰.۳۳). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج لازم است مسئولین آموزشی جهت افزایش آگاهی دانشجویان از پیامدهای منفی تلفن همراه برنامه‌های کارآمد تدوین و اجرا نمایند. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-563-fa.pdf %P 57-70 %& 57 %! %9 Research %L A-10-576-1 %+ Instructor, Faculty member, Department of Statistics and Epidemiology, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, zahedan, iran. %G eng %@ 2588-6657 %[ 2019