AU - Maghsudloo, Mahdis AU - Nejati, Vahid AU - Fathabadi, Jalil TI - Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 5 VI - 4 IP - 4 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.pdf SO - Shenakht 4 AB  - مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش­فعالی (ADHD) نقص دارد. هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های ADHD است. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آن‌ها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانه‌های نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تمشک را می­توان به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانه‌های ADHD به کاربرد. CP - IRAN IN - Faculty of psychology and education. LG - eng PB - Shenakht PG - 14 PT - Research YR - 2018