%0 Journal Article %A Maghsudloo, Mahdis %A Nejati, Vahid %A Fathabadi, Jalil %T Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 5 %N 4 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html %R 10.29252/shenakht.5.4.14 %D 2018 %K Executive functions, Children, Attention deficit hyperactivity disorder, %X مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش­فعالی (ADHD) نقص دارد. هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های ADHD است. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آن‌ها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانه‌های نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تمشک را می­توان به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانه‌های ADHD به کاربرد. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.pdf %P 14-28 %& 14 %! %9 Research %L A-10-497-1 %+ Shahid Beheshti University %G eng %@ 2588-6657 %[ 2018