%0 Journal Article %A Shafiei, Fatemeh %A Ghassemzadeh, Habibollah %T Some reflections on representation and embodiment in cognitive psychology and cognitive science %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 5 %N 1 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-455-fa.html %R 10.29252/shenakht.5.1.77 %D 2018 %K Representation, Embodiment, Modality-Specific Representative Systems, Amodal Representative Systems, Grounded Cognition, %X بحث دربارۀ چه­ گونگیِ شکل­ گیریِ نظام مفهومی و شناختیِ انسان، هم­واره در طول تاریخ در جریان بوده و در این باره نظریّه­ های گوناگونی هم ارائه شده است. از جمله نظریّه­ هایی که در سه دهۀ اخیر مطرح گشته ­اند، نظرّیه­ هایی هستند که بر دخیل ­بودن نظام حسّی_حرکتی انسان در شکل­ گیریِ نظام مفهومی و شناختی تأکید دارند و بر این باورند که شناخت، پایه­ مند است، به این معنا که کالبد و جسم انسان و در واقع همان نظام حسّی_حرکتی او در بازنماییِ دانش (شناخته ­ها) در مغز نقش دارند و این ­گونه نیست که شناخت، غیرکالبدی باشد. در این مقاله، کوشیده­ایم با بررسی نظریّه ­های کسب دانش در علم شناختْ­پژوهی و اشاره به نظام­های کالبدی و غیرکالبدی بازنماییِ دانش و نیز چه­ گونگیِ کارکرد آن­ها در بازنمایی­ های مفهومی به نظریّۀ شناخت پایه­ مند پرداخته و خاست­گاه و نیز جای­گاه آن را در علم شناختْ­پژوهیِ امروز نشان دهیم تا بتوانیم درک بهتر و دقیق­ تری از این مفهوم در اختیار داشته باشیم. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-455-fa.pdf %P 77-95 %& 77 %! %9 Applicable %L A-10-433-1 %+ Institute of cognitive science studies %G eng %@ 2588-6657 %[ 2018