%0 Journal Article %A YahyazadehJeloudar, Soleiman %A Hedarie, Shaban %A Mousavi Teroujeni, Seyedeh Roghieh %T The Effect of Self-awareness Rising on Identification and Accountability among High School Students %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 5 %N 4 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-fa.html %R 10.29252/shenakht.5.4.52 %D 2018 %K Instruction, Self-awareness, Identification, Accountability, High school student, %X مقدمه: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت خودآگاهی است، این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت‌یابی و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (۲۸۷۸=N)؛ که پرسشنامه‌های سبک هویت و مسئولیت‌پذیری در میان ۲۰۰ نفر از آن‌ها توزیع شد. به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۳۰ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (۱۵ نفر آزمایش) و (۱۵ نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش ۱۲ جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌ سبک هویت (ISI-۶G) و مقیاس مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسئولیت‌پذیری و ایجاد هویت‌یابی در دانش آموزان شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده آن است که آموزش خود‌آگاهی می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری و هویت‌یابی در دانش آموزان اثرگذار باشد؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-428-fa.pdf %P 52-62 %& 52 %! %9 Research %L A-10-411-1 %+ In Department of women education & Employment University of Mazandaran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2018