RT - Journal Article T1 - The Prevalence of Attention Deficit – Hyperactivity Disorder and related factors, among elementary school student in Kamyaran city in 2014-2015 JF - Shenakht YR - 2016 JO - Shenakht VO - 3 IS - 3 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-254-fa.html SP - 1 EP - 11 K1 - students K1 - Attention Deficit – Hyperactivity Disorder K1 - primary school AB - مقدمه و هدف:اختلالبیشفعالیوکمبودتوجه (ADHD) ازشایعتریناختلالهایرفتاریدردورانکودکیاست. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوعاختلالنارساییتوجه/بیشفعالیدردانش‌آموزاندبستانیشهرکامیاران بود. روش کار:پژوهش حاضر از نوعمطالعه توصیفی - مقطعی بود و حجم نمونه 384 نفر بود. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ایبود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه علایم مرضی کودکان بود. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری 16SPSS و آزمون­های آماری t-test و کای­اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج:شیوع کلی ADHD در بین دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 6.7% ، شیوع اختلال HD ، 9.8% و شیوعاختلال AD ، 8.3% می باشد. بین جنسیت، پایه ی تحصیلی و سطح تحصیلات پدر و مادر با اختلال ADHD ، AD و HD ارتباط معنی داری وجود داشت(P<0/05). بین شغل پدر، شغل مادر، چندمین فرزند خانواده بودن و سابقه ی اعتیاد در خانواده و وجود اختلال های ADHD ، AD و HD رابطه ی معنی داری وجود نداشت(P>0/05). نتیجه گیری:میزان این اختلال در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اهمیت سطح سلامت روانی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور، ضرورت شناسایی دقیق تر، تشخیص به موقع و درمان و ارائه‌ی خدمات مشاوره ای در بین این دانش آموزان دیده می شود. LA eng UL http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-254-fa.html M3 ER -