%0 Journal Article %A Shaikhahmadi, Shilan %A Taymoori, Parvaneh %A Yousefi, Fayegh %A Raoshani, Daem %T The relationship between education level and occupation of parents of students with internet dependency, depression and anxiety in Sanandaj %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 1 %N 2 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-fa.html %R %D 2014 %K Parental Education, Parental occupation, Internet Dependency, Depression, Anxiety, %X مقدمه: وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب در بین دانش آموزان یکی از مشکلات و دغدغه‌های خانواده ها، والدین و معلمین است که اجرای پژوهش در خصوص شیوع و عوامل مرتبط به آن بایسته است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان تحصیلات و شغل والدین با وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب انجام شد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر سنندج بود. حجم نمونه 595 نفر 285 (9/47%) دختر و 310 (1/52%) پسر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ، تست افسردگی و اضطراب بک بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS-21 و با استفاده از آزمون کای سکوار و همچنین آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که شغل پدر با افسردگی (239/0>p)، اضطراب (660/0p<) و وابستگی به اینترنت (181/0p<)، ارتباط معنی داری ندارد. شغل مادر نیز با افسردگی (120/0p<) و اضطراب (620/0p<) ارتباط معنی داری ندارد اما با وابستگی به اینترنت (02/0p<) ارتباط معنی‌دار دارد، همچنین تحصیلات پدر با افسردگی (355/0p<) و اضطراب (821/0p<) ارتباط معنی دار ندارد و با وابستگی به اینترنت به شدت در ارتباط بود (000/0p<)، تحصیلات مادر با افسردگی (108/0p<) و اضطراب (127/0p<) ارتباط معنی‌داری ندارد و این در حالی است که به شدت با وابستگی به اینترنت در ارتباط معنی است (000/0p<). نتیجه‌گیری: سطح تحصیلات والدین و شغل مادر می‌تواند بر روی وابستگی به اینترنت دانش آموزان تاثیرگذار باشد. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-fa.pdf %P 58-72 %& 58 %! %9 Research %L A-10-23-3 %+ Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2014