AU - Mousavi, Seyyedeh Fatemeh AU - Benisi, Parinaz AU - Shahrakipour, Hassan TI - Development of a responsibility model based on identity styles with the mediating role of self-concept for the students of Tehran Universities PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.pdf SO - Shenakht 1 AB  - مقدمه: مسئولیت­‌پذیری دانشجویان اثر تعیین کننده بر پیشرفت تحصیلی، موفقیت شغلی و سرنوشت جامعه دارد؛ بنابراین بررسی عوامل تأثیرگذار بر مسئولیت­‌پذیری آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت­‌پذیری براساس سبک­‌های هویت با نقش میانجی‌گری خودپنداره انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و آزاد واحد علوم تحقیقات تهران در سال ۱۴۰۱ بودند. تعداد ۴۱۱ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مسئولیت­‌پذیری کردلو (۱۳۹۵)، پرسشنامه سبک هویت (۱۹۸۹) و مقیاس خودپنداره راجرز (۱۹۵۷) بود. جهت تحلیل داده­‌ها از نرم‌افزار AMOS نسخه ۲۴ و SPSS نسخه ۲۵ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­‌ها: ضرایب همبستگی محاسبه شده بین سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و همچنین خودپنداره با مسئولیت‌پذیری مثبت و معنی­‌دار و همبستگی بین سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با مسئولیت‌پذیری منفی و معنی­‌دار بود (۰/۰۱>p). همچنین ضرایب مربوط به تأثیر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی (t=۵/۱۷, β=۰/۰۲۸)، سبک هویت هنجاری (t=۴/۳۲, β=۰/۰۴۷) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی (t=-۳/۲۷, β=-۰/۰۵۶) با میانجی‌گری خودپنداره بر مسئولیت­‌پذیری معنی‌دار بود (۰/۰۵>p). ضرایب مسیر مستقیم هر سه سبک هویت نیز در پیش‌­بینی مسئولیت­‌پذیری معنی‌دار بود (۰/۰۱>p). نتیجه‌گیری: نتایج نشان دهنده آن است که خودپنداره براساس سبک‌های هویت، مسئولیت­‌پذیری را میانجی‌گری می‌نماید؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به مسئولیت‌پذیری دانشجویان براساس سبک‌های هویت تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Shenakht PG - 90 PT - Research YR - 2023