%0 Journal Article %A Nedaei, Ali %A Qamari Gavi, Hossein %A Sheykholeslami, Ali %A Sadri Damirchi, Esmaeil %T The effectiveness of emotional schema therapy on the intolerance of uncertainty and the difficulty of emotion regulation in people suffering from comorbid depression and anxiety %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 10 %N 1 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1721-fa.html %R 10.32598/shenakht.10.1.103 %D 2023 %K Uncertainty, Emotion regulation, Depression, Anxiety, %X مقدمه: بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب همایند، سطح پیچیده­‌تر و بالاتری از آسیب روانی را نسبت به مبتلایان بدون همایندی تجربه می­‌کنند. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و دشواری تنظیم هیجان افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب همایند بود. روش­: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی و طرح آن پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. از میان بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب همایند مراجعه­‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال ۱۳۹۹، تعداد ۳۲ نفر از بانوان از طریق مصاحبه بالینی به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه طرحواره درمانی هیجانی (۱۶ نفر) و گروه کنترل (۱۶ نفر) گمارده شدند. ابزارها شامل مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (۱۹۹۴) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (۲۰۰۴) بود. طرحواره درمانی هیجانی در ۱۰ جلسه هفتگی ۹۰ دقیقه‌­ای اعمال شد. داده­‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با نرم‌­افزار SPSS نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌­ها: یافته­‌ها حاکی از این بود که طرحواره درمانی هیجانی اثربخشی درون­‌گروهی و بین­‌گروهی نیرومندی را بر عدم تحمل بلاتکلیفی و دشواری تنظیم هیجان داشت (۰/۰۱>P). اثربخشی این مداخله تا مرحله پیگیری ماندگار بود. میزان اندازه اثر برای عدم تحمل بلاتکلیفی و دشواری در تنظیم هیجان به ترتیب ۰/۳۲۴ و ۰/۴۳۰ بود (۰/۰۱>P). نتیجه­‌گیری: طرحواره درمانی هیجانی می­‌تواند به عنوان یک درمان یکپارچه عوامل فراتشخیصی اختلال افسردگی و اضطراب همایند را بهبود بخشد. با اثبات کارایی این مداخله در مطالعات متعدد، می­‌توان از آن به عنوان خط اول درمان افسردگی و اضطراب همایند استفاده کرد. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1721-fa.pdf %P 103-115 %& 103 %! %9 Research %L A-10-2202-1 %+ Professor, Department of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2023