%0 Journal Article %A Mardoukhi, Dana %A Hashemi, Touraj %A Khanjani, Zaynab %T Effectiveness of emotional-social skills traning in psychological distress and social isolation by moderating the coping styles in symptoms of depressed adolescents %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 9 %N 6 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.html %R 10.32598/shenakht.9.6.105 %D 2023 %K Social-emotional skills, Depression, Social isolation, Coping styles, Psychological distress, %X مقدمه: اختلال افسردگی با پیامدهای مختلفی مانند آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی همراه است که رفع آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­‌های هیجانی- ­اجتماعی بر آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی در نوجوانان دارای نشانه­‌های افسردگی با تعدیل‌­گری سبک‌­های مقابله‌­ای انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با دو گروه آزمایشی بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان پسر مبتلا به افسردگی شهرستان بانه با دامنه سنی ۱۶- ۱۸ سال، در سال ۱۳۹۹ بودند که ۳۰ نفر به‌صورت هدفمند و غربالگری براساس نتایج مقیاس سبک­‌های مقابله­‌ای لازاروس و فولکمن به عنوان نمونه آماری انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفری (هیجان‌مدار و مسئله‌دار) تقسیم شدند. پرسشنامه­‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه انزوای اجتماعی بود. برای تحلیل داده‌­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با کمک نرم­‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی بر بهبود آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی اثربخش بود. همچنین سبک­‌های مقابله­‌ای اثر آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی را بر آشفتگی روانشناختی و نشانه‌­های انزوای اجتماعی تعدیل می‌­کند (۰/۰۵>P). نتیجه­‌گیری: یافته­‌های این مطالعه نشان داد که آموزش مهارت­‌های هیجانی و اجتماعی به نوجوانان دارای نشانه‌­های افسردگی مفید و باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و انزوای اجتماعی می­‌شود و در این تغییرات نوع سبک­‌های مقابله‌­ای نیز تأثیرگذار بود. پیشنهاد می­‌شود آموزش مهارت­‌های هیجانی- اجتماعی در برنامه درمانی نوجوانان مبتلا به افسردگی گنجانده شود. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1653-fa.pdf %P 105-117 %& 105 %! %9 Research %L A-10-2123-1 %+ MSc, Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2023