%0 Journal Article %A Ranjbari, Sheida %A Neshati, Abolfazl %A Abdi, Kamelia %A Salehian, Mir Hamid %T The relationship between coping styles and job stress with emotional maturity in student-athletes %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 9 %N 3 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1461-fa.html %R 10.32598/shenakht.9.3.74 %D 2022 %K Problem-focused coping style, Emotion-focused coping style, Student-athletes, %X مقدمه: بررسی نقش متغیرها و عوامل روانشناختی بر سلامت روان و بلوغ هیجانی افراد می­‌تواند تأثیرات شگرفی در بهبود سلامت روانشناختی افراد و جامعه ایجاد نماید. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک‌های مقابله‌ای و استرس شغلی با بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار انجام شد. روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند که تعداد ۲۰۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه­‌های سبک‌های مقابله‌ای، استرس شغلی و بلوغ هیجانی را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم­‌افزار SPSS نسخه ۱۹ تحلیل شد. یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ هیجانی با سبک مقابله مسئله‌مدار ارتباط مثبت معنا­دار (۰/۳۱) و با سبک مقابله هیجانی‌مدار (۰/۱۶-) و استرس شغلی (۰/۳۷-) ارتباط منفی معنا­داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بلوغ هیجانی می‌تواند سبک مقابله‌ای مسأله‌مدار را به طور مثبت و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و استرس شغلی را به طور منفی در دانشجویان ورزشکار پیش‌بینی ‌کند (۰/۰۵>P). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار می‌تواند تبیین کننده مناسبی برای سبک‌های مقابله‌ای و استرس شغلی در آن‌ها باشد؛ لذا به محققان و مسئولین نظام سلامت پیشنهاد می‌شود این مؤلفه‌های روانشناختی را مدنظر قرار دهند. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1461-fa.pdf %P 74-84 %& 74 %! %9 Research %L A-10-1921-1 %+ Assistant Professor, Department of Physical Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2022