TY - JOUR T1 - Development and validation of a psychomotor intervention program and its effects on working memory, attention, and symptoms of overt anxiety in anxious female students TT - تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه‌کاری، توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش‌آموزان دختر مضطرب JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 9 IS - 2 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1361-fa.html Y1 - 2022 SP - 76 EP - 91 KW - Anxiety KW - Working memory KW - Attention KW - Executive functions KW - Mind-body therapy N2 - مقدمه: اضطراب و مشکلات مرتبط با آن شایع‌ترین شکل مشکلات در کودکان است که با پیامدهای منفی متعددی همراه است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر اضطراب، حافظه­‌کاری و توجه در دانش‌­آموزان دختر مضطرب انجام شد. روش: مطالعه حاضر طی دو مرحله انجام شد ابتدا بسته مداخله روانی حرکتی تدوین و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. سپس، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس­‌آزمون- پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌­آموزان دختر ابتدایی منطقه ۶ تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. از میان آن‌ها ۴۰ نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله روانی حرکتی در قالب ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقه‌­ای انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اضطراب آشکار، آزمون استروپ، فراخنای ارقام وکسلر و آزمون حافظه دیداری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه مداخله‌­ای اعتبار محتوایی لازم را دارد و بسته مداخله توانست اضطراب را به طور معناداری کاهش دهد (P<۰/۰۰۱, F=۲۲۴/۲۸) و باعث بهبود حافظه‌کاری (P<۰/۰۰۱, F=۲۴/۲۵) و توجه (P<۰/۰۰۱, F=۹/۶۷) شود و تأثیر آن تا مرحله پیگیری ماندگار بود. نتیجه‌­گیری: درمان روانی حرکتی موجب بهبود اضطراب، توجه و حافظه‌­کاری می‌شود؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان برنامه­‌ای روا و کارآمد در مدیریت اضطراب و بهبود کارکردهای شناختی دانش‌­آموزان مورد استفاده قرار گیرد. M3 10.32598/shenakht.9.2.76 ER -