AU - Yousefian, Mahmood AU - yousefi, saheb AU - Najafi Fard, Tahereh AU - Ahmadi, Fattaneh TI - Effect of Initial Orientation and mobility training, and advanced PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 3 VI - 1 IP - 1 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-203-fa.pdf SO - Shenakht 1 AB  - هدف از این پژوهش تاثیر آموزش مهارتهای جهت یابی و حرکت اولیه بر مهارت های جهت یابی و حرکت پیشرفته افراد آسیب دیده بینایی پسر شهر تهران در سال تحصیلی92 - 91 بوده است. در این مطالعه شبه­آزمایشی از طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی استفاده شد. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان پسر نابینا و کم بینای 5 تا 14 سال که در سطح شهر تهران در سال تحصیلی92 - 91 مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد کل جامعه آماری در دسترس 80 نفر بودندکه از مدارس پیش دبستانی و ابتدایی و راهنمایی شهر تهران (مجتمع نابینایان شهید محبی، مدرسه خزائلی) و تمام دانش آموزان نابینای شاغل به تحصیل در مدارس 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه لینکلن ازرتسکی استفاده شد. دانش آموزان طی 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در خرده متغیرهای تعادلی ایستا (0.01>P، 7.25=F)، حرکات ظریف (0.01>P، 14.56=F)، حرکات درشت (0.01>P، 11.85=F)، هماهنگی دو دست (0.01>P، 8.45=F)، هماهنگی دست و پا (0.01>P، 22.42=F) و مهارت های حرکتی (0.01>P، 8.99=F) از نظر آماری معنادار است. ولی برای متغیرهای هماهنگی چشم و دست (0.05>P، 1.20=F) و سرعت حرکت ( 0.05>P، 1.20=F) تفاوت معناداری وجود ندارد. بدین ترتیب بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش، شایسته است که هر چه بیشتر به توانمندیهای کودکان نابینا در زمینه های گوناگون حرکتی به ویژه مهارتهای کلی حرکت و آن هم درسنین پایه، توجه خاصی شود. چون زمینه استقلال هر چه بیشتر این افراد را به همراه داشته و باعث افزایش سطح سلامت عمومی جامعه می شود. CP - IRAN IN - University of tehran LG - eng PB - Shenakht PG - 102 PT - Research YR - 2016