@ARTICLE{Sharifi, author = {Hashemi Hashjin, Bita and Sharifi, Tayebeh and Mashhadizadeh, Shahram and Ahmadi, Reza and }, title = {Evaluation of normative scores of Neuropsychological Skills Teacher Form Questionnaire of preschool children}, volume = {9}, number = {1}, abstract ={مقدمه: مفاهیم پیش‌نیاز خواندن، نوشتن و ریاضی در دوره پیش‌دبستان، نیاز به مهارت‌های عصب- روانشناختی دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نمرات هنجار پرسشنامه مهارت‌های عصب- روانشناختی (فرم معلم) کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و بخش کمی، به روش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری تمامی کودکان پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. طبق مجوز آموزش‌وپرورش پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی به صورت آنلاین و براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای توسط ۴۱۰ معلم پیش‌دبستانی تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از طریق تحلیل مؤلفه‌های اصلی و تحلیل عامل تأییدی توسط نسخه ۲۲ SPSS و نسخه ۲۳ Amos تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج هنجاریابی پرسشنامه در کل نمونه به صورت نمرات خام از ۱/۷ تا ۴، نمرات Z از ۲/۲۴- تا ۱/۷۷، نمرات t از ۲۷/۵۷ تا ۶۷/۸۹ و نمرات درصدی از ۰/۲ تا ۱۰۰ درصد و بارهای عاملی (p=۰/۴۷۶, Δx۲=۱۲/۶۴) در میان دختران و پسران برابر است. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۲۱، ضریب تنصیف ۰/۸۴۳، نقطه برش بالینی ۲/۸۶ و در تحلیل عاملی تأییدی، بارهای عاملی تمامی سؤالات بالاتر از ۰/۴ و معنا‌دار بود (۰/۰۰۱>p)؛ اما تفاوت میانگین نمرات مهارت‌های عصب- روانشناختی دختران و پسران پیش‌دبستانی با یکدیگر معنادار نبود (۰/۰۵<P). نتیجه‌گیری: پرسشنامه محقق ساخته مهارت‌های عصب- روانشناختی، به عنوان ابزاری معتبر جهت سنجش مهارت‌های عصب- روانشناختی در کودکان پیش‌دبستانی قابل استفاده است. }, URL = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-fa.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1324-fa.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, doi = {10.32598/shenakht.9.1.134}, year = {2022} }