%0 Journal Article %A Kermani, Ali %A Basharpoor, Sajjad %A Narimani, Mohammad %T The effectiveness of computerized training of visual-motor skills on visual- motor skills children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 8 %N 4 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.html %R 10.32598/shenakht.8.4.11 %D 2021 %K Computer- assisted instruction, Visual motor coordination, Motor skills, Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, %X مقدمه: یکی از اختلال­‌های شایع در دوران کودکی اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی است. یک زیر مجموعه مهم از این کودکان با مشکلات حرکتی از جمله مهارت­‌های حرکتی و هماهنگی­‌های حرکتی روبه‌­رو می‌­شوند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی بر مهارت­‌های دید‌اری- حرکتی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی انجام شد. روش‌: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مقطع ابتدایی شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از مقیاس درجه­‌بندی کانرز فرم معلم ۳۰ نفر به صورت تصادفی (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزارها شامل بازی رایانه‌­ای پژوهشگر ساخته رایا پویا با الگوبرداری از نرم‌افزار بسته آموزشی شناختی (Cog Pack)، مقیاس درجه‌­بندی کانرز فرم معلم (۱۹۶۹) و آزمون مهارت­‌های دیداری- حرکتی، ویراست سوم (TVMS-۳) بود. داده‌­ها به شیوه تحلیل کوواریانس تک متغیره و در محیط نرم‌­افزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌­های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی در بهبود مهارت­‌های دیداری- حرکتی (۰/۰۱>P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی مؤثر بوده و ۳۵/۴ درصد تفاوت­‌ها در نمرات پس‌­آزمون مهارت­‌های دیداری- حرکتی مربوط به آموزش رایانه­‌ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی است (۰/۰۱>P). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌­های پژوهش به نظر می­‌رسد آموزش رایانه‌­ای مهارت­‌های دیداری- حرکتی یک روش درمانی کارآمد است که باعث بهبود عملکرد مهارت­‌های دیداری- حرکتی می­‌شود. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1195-fa.pdf %P 11-23 %& 11 %! %9 Research %L A-10-1631-1 %+ Professor, Department of Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2021