TY - JOUR T1 - The effect of neurotherapy on the rate of learning disabilities in primary school students TT - اثربخشی نوروتراپی بر میزان اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 8 IS - 4 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1061-fa.html Y1 - 2021 SP - 85 EP - 94 KW - Children KW - Learning disabilities KW - Neurotherapy N2 - مقدمه: اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن آسیب جدی به زندگی حال و آینده کودک وارد می­کند. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوروتراپی بر میزان مشکلات یادگیری در دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک گروه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­‌ی کودکان مراجعه­ کننده اختلال یادگیری در سال ۱۳۹۶ که به کلینیک امام حسین (ع) وابسته به آموزش و پرورش استان یزد بودند، که از بین آن­ها ۲۳ نفر از دانش‌­آموزان با استفاده از روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند. بیماران طی ۱۰ جلسه تحت درمان نوروتراپی قرار گرفتند. ابزارهای به­‌کار رفته در تحقیق شامل پرسشنامه‌ی اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (۲۰۱۱) و همچنین الکتروآنسفالوگرافی کمی بود. تحلیل داده‌­ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) و با استفاده از نرم‌­افزار آماری SPSS نسخه­‌ی ۲۰ انجام شد. یافته­‌ها: یافته‌­ها نشان داد که نوروتراپی بر کاهش میانگین نمره کل اختلالات یادگیری با توجه به سطح معنی­‌داری آزمون t زوجی (۰/۰۵≤p) از ۰/۰۵ کمتر است از این رو می­‌توان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر اختلالات خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و ریاضی دانش‌­آموزان در پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون دارای تفاوت معنادار است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، نوروتراپی می‌تواند به‌ عنوان یک روش درمانی در اختلال خواندن، مشکلات مربوط به شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و مشکل ریاضی و در نهایت باعث بهبود اختلالات یادگیری شود. M3 10.32598/shenakht.8.4.85 ER -