@ARTICLE{Ojaghi, author = {Ojaghi, Sima Sadat and Abedi, Ahmad and Malek Pur, Mokhtar and }, title = {The effectiveness of Duik‘s mind changing motivational program on goal orientation and successful intelligence of intelligent students}, volume = {8}, number = {1}, abstract ={مقدمه: نظریه دوئیک به بررسی باورهای ذهنی که افراد در مورد هوش خود دارند، می­‌پردازد. باور­های ذهنی که دانش‌آموزان تیزهوش راجع به هوش خود دارند، می‌­تواند در هوش خلاقانه، تحلیلی و عملی و همچنین جهت­‌گیری هدف آن‌ها تأثیرگذار باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه­‌ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت­‌گیری هدف و هوش موفق دانش‌­آموزان تیزهوش بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان تیزهوش دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. نمونه پژوهش تعداد ۳۰ نفر به شیوه نمونه­‌گیری خوشه‌­ای دو مرحله­‌ای انتخاب و با روش تصادفی در گروه‌­های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازه­‌گیری آزمون هوش ریون، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک­­گیرکور و پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو بود. همچنین جهت آزمون فرضیه­‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و نرم‌­افزار spss نسخه ۲۴ استفاده شد. یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد برنامه انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر هر چهار مؤلفه جهت‌­گیری هدف یعنی تسلط گرایشی (۰/۰۰۱=P)، تسلط اجتنابی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد گرایشی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد اجتنابی (۰/۰۰۱=P) و همچنین هوش تحلیلی (۰/۰۰۳=P)، عملی (۰/۰۰۷=P) و خلاق (۰/۰۴۶=P) دانش‌­آموزان تیزهوش تأثیرگذار بوده است. نتیجه­‌گیری: براساس یافته­‌های حاصل‌ شده پیشنهاد می­‌گردد برای افزایش سطح انگیزش شایستگی دانش‌آموزان تیزهوش از آموزش هوش افزایشی مبتنی بر نظریه دوئیک استفاده شود. }, URL = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, doi = {10.32598/shenakht.8.1.48}, year = {2021} }