RT - Journal Article T1 - Psychological well-being: the role of self-differentiation, Alexithymia and ego-strength JF - Shenakht YR - 2021 JO - Shenakht VO - 8 IS - 3 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1079-fa.html SP - 13 EP - 24 K1 - Self-differentiation K1 - Alexithymia K1 - Ego strength K1 - Psychological AB - مقدمه: بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از مؤلفه‌های روانشناسی مثبت با متغیرهای متعدد فردی و خانوادگی در حوزه روانشناسی از جمله تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در ارتباط است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش­‌بینی بهزیستی روانشناختی براساس تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در بین دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قم در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بودند، که نمونه­‌ای شامل ۳۵۰ نفر (۱۹۵ نفر مرد و ۱۵۵ نفر زن) به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تمایز یافتگی، پرسشنامه ناگویی هیجانی، ۴ عامل از پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. برای بررسی و تحلیل داده­‌ها از نرم‌­افزار آماری SPSS نسخه ۲۶ و آزمون­‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج تحلیل داده‌­ها نشان داد که تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من به صورت معناداری قادر به پیش‌­بینی ۲۵/۳۸ درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی بودند (۰/۰۰۱>P). همچنین بین بهزیستی روانشناختی با تمایزیافتگی و قدرت من رابطه مثبت و با ناگویی هیجانی رابطه معکوس داشت (۰/۰۱>P). نتیجه­‌گیری: با توجه به یافته­‌های پژوهش، نقش تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در پیش­‌بینی بهزیستی روانشناختی شایان توجه بود؛ بنابراین می­‌توان بیان کرد سطح تمایزیافتگی و قدرت من بالاتر و ناگویی هیجانی کمتر در بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش دارند و از طریق شناسایی و بهبود این متغیرها در دانشجویان می‌­توان انتظار داشت که بهزیستی روانشناختی آن‌ها ارتقا پیدا کند. LA eng UL http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1079-fa.html M3 10.32598/shenakht.8.3.13 ER -