TY - JOUR T1 - The role of basic needs and attachment styles in prediction the life satisfaction of the high school students TT - نقش نیازهای بنیادین و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 8 IS - 1 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-949-fa.html Y1 - 2021 SP - 106 EP - 120 KW - Basic needs KW - Attachment styles KW - Life satisfaction N2 - مقدمه: رضایت از زندگی مؤلفه‌ای اساسی برای سلامت روانشناختی دانش‌آموزان محسوب می‌شود. از این ‌رو شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایت از زندگی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای بنیادین و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. ۴۵۹ دانش‌آموز (۲۹۹ پسر و ۱۶۰ دختر) مقطع دوم متوسطه ناحیه ۲ شهر قم به عنوان نمونه به شکل نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روا‌نشناختی، مقیاس سبک‌های دلبستگی و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نیاز بنیادین خودمختاری و شایستگی به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۲۱ (۰/۰۱<p) و ۰/۳۱ (۰/۰۱<p) و سبک‌های دلبستگی ایمن و دوسوگرا به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۱۲ (۰/۰۵<p) و ۰/۳۰- (۰/۰۱<p) بر رضایت از زندگی دانش‌آموزان اثر دارند. نیاز بنیادین ارتباط و سبک دلبستگی اجتنابی قادر به پیش‌بینی رضایت از زندگی نبودند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه صحه گذاشت. از این رو لازم است برای ارتقای رضایت از زندگی دانش‌آموزان به نقش عوامل نیازهای بنیادین روا‌نشناختی و سبک‌های دلبستگی توجه نمود. M3 10.32598/shenakht.8.1.106 ER -