%0 Journal Article %A Ghorbanzadeh, Maryam %A Nasimi, Fatemeh %A Norouzitabar, Mohammad %A Habib Agahi, Raha %A Zarei, Zeynab %A Kalkate, Zahra %T Mental health status of children with cleft palate and lip referred to Shiraz Orthodontic Research Center %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 8 %N 4 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-879-fa.html %R 10.32598/shenakht.8.4.1 %D 2021 %K Cleft palate, Cleft lip, Mental health, %X مقدمه: کودکان با شکاف کام و لب از بدو تولد طیف وسیعی از مشکلات عاطفی، اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس دارند که این مشکلات بر عملکرد روانی کودک تأثیر می‌گذارد. هدف: هدف این مطالعه بررسی وضعیت روانی و اجتماعی کودکان مبتلا به شکاف کام و لب مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات ارتودنسی شیراز بود. روش: این مطالعه توصیفی–تحلیلی بر روی ۶۰ کودک مبتلا به شکاف کام و لب مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات ارتودنسی شیراز در سال ۱۳۹۷ انجام شد. نمونه­ها به روش آسان و غیر تصادفی از بین مراجعه‌کنندگان به مرکز تحقیقات ارتودنسی انتخاب شدند. پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات که توانایی‌های کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ توسط والدین تکمیل شد. در پایان تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با نرم­‌افزار SPSS نسخه ۲۱ انجام شد. از شاخص‌های توصیفی (مرکزی و پراکندگی) و آنالیز واریانس یک‌طرفه جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل مشکلات (بیش‌فعالی و مشکلات سلوکی، نشانه‌های عاطفی، رفتار نوع‌دوستی) کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ۱/۵۰±۷/۶۱ بود؛ که از نظر سلامت روانی در حد متوسط بود. تمام شاخص‌های توانایی و مشکلات در بین گروه‌های شکاف کام، شکاف لب و شکاف کام و لب تفاوت معنی‌داری وجود دارد (۰/۰۰۱P<). نتیجه‌گیری: ارزیابی‌های زود هنگام و مداخله به موقع در کودکان شکاف کام و لب موجب افزایش آگاهی خانواده‌ها از روند توانبخشی می‌­شود. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-879-fa.pdf %P 1-10 %& 1 %! %9 Research %L A-10-1322-1 %+ Lecturer, Department of Nursing, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazeron, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2021