RT - Journal Article T1 - Impact of video game Minecraft on the cognitive flexibility of ADHD athletes student JF - Shenakht YR - 2021 JO - Shenakht VO - 8 IS - 2 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html SP - 24 EP - 38 K1 - Video game K1 - Executive functions K1 - Attention Deficit Hyperactivity Disorder AB - مقدمه: اختلال بیش ­فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علائم بی‌توجهی، بیش فعالی یا تکانش‌گری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدئویی سازه‌های من بر انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان بیش ‌فعال ورزشکار انجام شد. روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق ۷۹ دانش‌آموز ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه ۹ تا ۱۶ سال استان لرستان در سال ۱۳۹۹ بودند. از این تعداد ۳۰ دانش‌­آموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنی‌ها با آزمون دسته‌بندی کارت­‌های ویسکانسین سه بار (پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر، آزمون بنفرونی و نرم‌افزار spss نسخه ۲۶ در سطح معنی‌داری ۰/۰۵ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نمرات انعطاف‌پذیری ‌شناختی نشان داد که تفاوت معنی­‌داری بین دو گروه در سه مرحله اندازه‌­گیری وجود دارد (P=۰/۰۰۰۱). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری‌ شناختی تعداد طبقات (=۰/۰۲۷P) و خطای درجاماندگی (P=۰/۰۰۰۱) تفاوت معنی­‌داری وجود دارد، یعنی بازی ویدئویی سازه‌های من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطاف‌پذیری‌ شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطاف‌پذیری ‌شناختی مشاهده نشده است. نتیجه­‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که بازی ویدئویی سازه‌های من، انعطاف‌پذیری ‌شناختی دانش‌­آموزان ورزشکار بیش ­فعال/ نقص توجه را بهبود می‌بخشد. LA eng UL http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1091-fa.html M3 10.32598/shenakht.8.2.24 ER -