دوره 7، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 165-150 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebi M, Asadzade H, Farrokhi N. Modeling the structural relationships of internet addiction based on executive functions and problems interpersonal: the mediating role of Alexithymia. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (3) :150-165
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-938-fa.html
محبی معصومه، اسدزاده حسن، فرخی نورعلی. مدل‌یابی روابط ساختاری اعتیاد به اینترنت براساس کارکردهای اجرایی و مشکلات بین فردی: نقش واسطه‌ای ناگویی هیجانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399; 7 (3) :165-150

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-938-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، Asadzadeh@atu.ac.ir
3- دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2148 مشاهده)
مقدمه:اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال کنترل تکانه است که به استفاده بیش از حد از اینترنت اطلاق می­‌شود و می­‌تواند سایر فعالیت‌های اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط ساختاری کارکردهای اجرایی، مشکلات بین فردی با اعتیاد به اینترنت با میانجی­گری ناگویی هیجانی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر روش مدل­‌یابی معادلات ساختاری رگرسیونی بود. به منظور دستیابی به این هدف از بین تمامی دانش‌­آموزان دختر پایه هفتم مناطق ۱، ۷ و ۸ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، تعداد ۲۶۰ نفر به‌صورت تصادفی خوشه­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه کارکردهای اجرایی نجاتی (۱۳۹۲)، مشکلات بین فردی بارخام، هاردی و استارتاپ (۱۹۸۸)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو بگبی، پارکر و تیلور (۱۹۹۴) و مقیاس اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (۱۹۹۶) پاسخ دادند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده­‌ها از روش آماری معادلات ساختاری استفاده شد. همچنین تمامی تحلیل­‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای ۲۴ spss و ۲۳ amos انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که بین مشکلات بین فردی با اعتیاد به اینترنت اثر مستقیم و منفی معنادار و بین کارکردهای اجرایی با اعتیاد به اینترنت اثر مستقیم و مثبت معناداری وجود داشت (
P<۰/۰۰۱). ناگویی هیجانی بر اعتیاد به اینترنت در دانش‌­آموزان اثر مستقیم و مثبت معناداری داشت (P<۰/۰۰۱) و همچنین ناگویی هیجانی در رابطه بین کارکردهای اجرایی و مشکلات بین فردی با اعتیاد به اینترنت نقش میانجی داشت (P<۰/۰۰۱).
نتیجه­‌گیری: براساس یافته­‌های پژوهش می‌­توان نتیجه‌­گیری کرد که مدل پژوهش حاضر از نظر آماری شاخص­‌های برازش قابل قبولی داشت.
متن کامل [PDF 845 kb]   (1611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/4 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/5/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb