دوره 8، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 51-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران ، Razieh.mansoory@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
5- دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
چکیده:   (2561 مشاهده)
مقدمه: تنهایی دردناک­ترین تجربه از بین همه تجارب بشری است که منجر به مشکلات روانشناختی و جسمانی شدید می­‌شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی، ترس از ارزیابی منفی، سرکوب فکر و ذهن آگاهی با میانجی­گری خود پنهانی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
روش: طرح پژوهش، همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه­‌ی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود، که از بین آن­‌ها ۲۰۰ نفر به روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌­های ذهن آگاهی (
MAAS)، سیاهه سرکوب خرس سفید (WBSI)، فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES)، فرم کوتاه شده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی بزرگسالان (SELSA-S) و مقیاس خود پنهانی (SCS) پاسخ دادند. تجزیه‌ و تحلیل داده­‌ها با استفاده از نرم­‌افزار AMOS و SPSS نسخه ۲۰ و روش­‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و روش بوت استراپ انجام شد.
یافته­‌ها: شاخص­‌های برازندگی مدل شامل ۰/۰۱=
RMSEA، ۰/۹۹=NFI، ۰/۹۹=CFI، ۰/۹۹=IFI، ۰/۹۹=AGFI، ۰/۹۹=GFI به دست آمد که حاکی از برازندگی خوب مدل پیشنهادی است. همه اثرات غیرمستقیم ترس از ارزیابی منفی با ذهن آگاهی و سرکوب فکر با میانجی­گری خود پنهانی و همچنین احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی با ذهن آگاهی و سرکوب فکر با میانجی­گری خود پنهانی معنی‌دار شدند (≤۰/۰۰۱P). 
نتیجه‌گیری: ذهن آگاهی از طریق پذیرش احساسات و افکار موجب کاهش احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، سرکوب فکر و خود پنهانی می­‌شود.
متن کامل [PDF 939 kb]   (1198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/2/29 | انتشار: 1400/5/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.