دوره 7، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 155-145 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A A, Ghasemzadeh S, Esmaili F, Shafiee E. Effectiveness of visual-spatial working memory intervention on the performance of emotional working memory of student with mathematics disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (5) :145-155
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-858-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، قاسم‌زاده سوگند، اسماعیلی فاطمه، شفیعی الهام. بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری– فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (5) :145-155

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-858-fa.html


1- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنای، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنای، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2578 مشاهده)
مقدمه: از جمله اختلالات یادگیری می‌توان به اختلال در ریاضیات اشاره کرد. اختلال در ریاضی توانایی یادگیری و به ‌کارگیری مفاهیم و مهارت‌های ریاضی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری–فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ابتدایی در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی در سال ۹۷-۱۳۹۶ در دبستان‌های استان البرز بودند که از میان آنان ۲۰ دانش‌آموز پسر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال دیداری-فضایی را در ۲۴ جلسه دریافت کردند. همچنین به منظور بررسی مشکلات ریاضی از آزمون ریاضیات ایران کی مت (۱۹۸۸) و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه محقق ساخته (ارجمند نیا، ۱۳۹۷) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان گردید (۰/۰۵>
P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود عملکرد حافظه فعال هیجانی و عملکرد محاسبات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در دانش‌آموزان می‌شود.
متن کامل [PDF 704 kb]   (1174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1399/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb