Arjmandnia A A, Ghasemzadeh S, Esmaili F, Shafiee E. Effectiveness of visual-spatial working memory intervention on the performance of emotional working memory of student with mathematics disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (5) :145-155
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-858-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، قاسمزاده سوگند، اسماعیلی فاطمه، شفیعی الهام. بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری– فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با مشکلات ریاضی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (5) :145-155
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-858-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنای، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنای، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2578 مشاهده)
مقدمه: از جمله اختلالات یادگیری میتوان به اختلال در ریاضیات اشاره کرد. اختلال در ریاضی توانایی یادگیری و به کارگیری مفاهیم و مهارتهای ریاضی را تحت تأثیر قرار میدهد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری–فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با مشکلات ریاضی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه ابتدایی در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی در سال ۹۷-۱۳۹۶ در دبستانهای استان البرز بودند که از میان آنان ۲۰ دانشآموز پسر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال دیداری-فضایی را در ۲۴ جلسه دریافت کردند. همچنین به منظور بررسی مشکلات ریاضی از آزمون ریاضیات ایران کی مت (۱۹۸۸) و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه محقق ساخته (ارجمند نیا، ۱۳۹۷) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی دانشآموزان گردید (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود عملکرد حافظه فعال هیجانی و عملکرد محاسبات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در دانشآموزان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1399/9/24