دوره 7، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 103-92 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shah Hosseini Tazik S, Salehpour G. A prediction model for self-handicapping in Bojnourd University students: The role of compatible and incompatible components of perfectionism. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (5) :92-103
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-831-fa.html
شاه حسینی تازیک سعید، صالح پور قاسم. الگوی پیش‌بینی خود‌ناتوان ‌سازی دانشجویان دانشگاه بجنورد: نقش مؤلفه‌های سازگار و ناسازگار کمال‌گرایی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (5) :92-103

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-831-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه‌ روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه‌ روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، MSalehpoor.ClinPsy@gmail.com
چکیده:   (2168 مشاهده)
مقدمه: خود‌ناتوان‌ سازی، هر عمل یا انتخاب تنظیم عملکردی است که فرصت بیرونی ­سازی شکست و درونی­ سازی موفقیت را افزایش می­‌دهد.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش کمال­گرایی و ابعاد مختلف آن در پیش‌­بینی خود‌ناتوان‌ سازی دانشجویان دانشگاه بجنورد بود.
روش: نوع پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بجنورد در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ بود. از ۲۰۰ نفر به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌گیری به عمل آمد و هر یک از آن­ها به مقیاس کمال‌گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴) و مقیاس خود‌ناتوان‌ سازی جونز و رودوالت (۱۹۸۲) پاسخ دادند. داده‌­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از نسخه ۱۸ نرم­افزار
SPSS برای تحلیل داده­‌ها استفاده شد.
یافته‌­ها: بین هر یک از ابعاد هشت­‌گانه کمال­گرایی با خود‌ناتوان ‌سازی رابطه مثبت و مستقیم معنی‌­داری وجود دارد (۰/۰۵
<P)؛ به عبارت دیگر، با افزایش کمال­‌گرایی بر استفاده از راهبردهای خودناتوان ساز افزوده می­‌شود. هیچ‌ یک از ابعاد کمال­‌گرایی در الگوی پیش‌­بینی خود‌ناتوان‌ سازی از رگرسیون خارج نشدند و در مدل نهایی ۰/۳۲ از واریانس خود‌ناتوان ‌سازی را پیش‌­بینی کردند (۰/۰۵<P).
نتیجه­‌گیری: کمال­‌گرایی سازه‌­ای چند بعدی است که می­‌تواند خود‌ناتوان ‌سازی دانشجویان را متأثر سازد. از این رو، لازم است مداخلاتی به منظور مدیریت منظم مؤلفه‌های کمالگرایی دانشجویان طرح‌ریزی گردد.
متن کامل [PDF 826 kb]   (1262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1399/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb