arjmandnia A A, rafikhah M. The Role of working memory on the performance of Executive functions in students with learning disabilities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2015; 1 (3) :31-43
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-fa.html
1- دانشگاه تهران
چکیده: (6938 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری صورت گرفت. روش: نمونه این پژوهش شامل عبارت بود از 20 دانشآموز ناتوان یادگیری با نقص در حافظه فعال، 20 دانشآموز ناتوان یادگیری بدون نقص در حافظه فعال و 20 دانشآموز عادی. دانشآموزان با ناتوانی یادگیری به صورت گزینش هدفمند از مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از : آزمون هوش ریون، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، آزمون برج لندن و آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین. یافتهها: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در حافظه فعال دچار نقص میباشند در عملکرد برنامهریزی از دانش-آموزان عادی و دانشآموزان ناتوانی یادگیری بدون نقص در حافظه فعال ضعیف تر میباشند. اما تفاوت معناداری بین گروه عادی و گروه بدون نقص در حافظه فعال در این مولفه وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که هر دو گروه با ناتوانی یادگیری در مولفه انعطاف پذیری ذهنی ضعیف تر از گروه عادی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی حافظه فعال میتواند به عنوان یک مولفه اصلی تاثیر زیادی بر عملکرد دانشآموزان با ناتوانی یادگیری داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/10/4 | پذیرش: 1394/1/19 | انتشار: 1394/1/19