Tairi F, Sepehr S, Yousefi F, Zarezadeh Y. The rate of lectures attitude towards academic counseling and its related factors at Kurdistan University of Medical Sciences in 2016. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (2) :161-170
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-697-fa.html
طیری فریبا، سپهر شعبان، یوسفی فایق، زارع زاده یدالله. بررسی میزان نگرش و آگاهی اساتید مشاور نسبت به مشاوره تحصیلی و عوامل مربوط آن در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1395. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (2) :161-170
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-697-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران (مولف مسئول). ایمیل: faribafaran94@gmail.com ، Faribafaran94@gmail.com
2- پزشک عمومی، معاون دانشجویی فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موٌثر بر سلامت،پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (2515 مشاهده)
مقدمه: مشاوره و راهنمایی دانشجویان یکی از مهم ترین راهبردهای پیشگیری در دانشگاه به حساب می آید. استاد مشاور، عضوی از هیات علمی دانشگاه بوده که دانشجو را در مطابقت دادن علایق و توانایی هایش با برنامه آموزشی و ارزیابی متناوب ازپیشرفتش در دانشگاه کمک می کند.
هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نگرش وآگاهی اساتید مشاور نسبت به مشاوره تحصیلی وعوامل مربوط آن دردانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده است.
روش: در این پژوهش توصیفی تحلیلی ۱۱۰ نفراز اساتید مشاوردانشگاه علوم پزشکی کردستان در تمام رشته ها و دانشکده ه با روش نمونه گیری سرشماری بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نگرش سنج ۱۸ سؤالی و پرسشنامه آگاهی از وظایف استاد مشاور ۲۰ سوالی بود ، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری ۲۲ SPSS و آزمون های آماری همبستگی پیرسون، تی تست وآنوا تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین فراوانی میزان نگرش مثبت نسبت به مشاوره تحصیلی در افراد مورد مطالعه در حد متوسط با فراوانی نسبی ۷۴/۵% و بیشترین فراوانی میزان آگاهی از وظایف استاد مشاور ۶۴/۵۲ درصددر حد متوسط بودند. بین میزان آگاهی نسبت به وظایف استاد مشاور بامیزان نگرش نسبت به مشاوره تحصیلی در افراد مورد مطالعه رابطه معناداری وجود داشت. (۰/۰۰۱P<)
نتیجهگیری: وجود نگرش بالا نسبت به مشاوره تحصیلی و آگاهی از وظایف استاد مشاور در حد متوسط در افراد مورد مطالعه، می تواند زمینه مناسب و خوبی برای بالا بردن آگاهی و مشارکت آنان در ارایه خدمات به دانشجویان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/28 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1398/3/25