Chamani Ghalandari R, Shafie Abadi A, Vakili P. The effectiveness of communication skills training on intra family communicative patterns the junior male students of high school Ahar city. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :93-101
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.html
چمنی قلندری رسول، شفیع آبادی عبدالله، وکیلی پریوش. بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان اهر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :93-101
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش، تهران، ایران ، rasoul_chamani@yahòo.com
2- استاد تمام، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (2941 مشاهده)
مقدمه: فرهنگهای سنتی اغلب خانوادهها، افراد را به پذیرش صرف عقاید و عدم شرکت در تصمیمگیریها ترغیب می کنند.
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانشآموزان شهرستان اهر بود.
روش: نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان اهر در سال ۹۱-۹۰ بود. حجم نمونه ۶۰ دانش آموزان از این جامعه بود که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و سپس تصادفی ساده انتخاب گردیدند. و در دو گروه ۳۰ نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای سنجش الگوهای ارتباطی از پرسشنامه کوئرنر و فیتز پاتریک (۲۰۰۲) استفاده شد. مداخله آزمایشی(مهارت های ارتباطی) بر روی گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ی ۷۰ دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا گردید، و پس از اتمام آموزش از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استباطی تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد.
یافتهها: آموزش مهارت های ارتباطی باعث تغییر در الگوهای ارتباطی درون خانواده(افزایش جهت گیری گفت و شنود و کاهش جهت گیری همنوایی) دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.
نتیجهگیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان الگوهای ارتباطی را که در خانواده شکل گرفته است تغییر و بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/16 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1398/4/24