دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 101-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chamani Ghalandari R, Shafie Abadi A, Vakili P. The effectiveness of communication skills training on intra family communicative patterns the junior male students of high school Ahar city. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :93-101
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.html
چمنی قلندری رسول، شفیع آبادی عبدالله، وکیلی پریوش. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان اهر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :93-101

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.html


1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش، تهران، ایران ، rasoul_chamani@yahòo.com
2- استاد تمام، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (2941 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ‌های سنتی اغلب خانواده‌­ها، افراد را به پذیرش صرف عقاید و عدم شرکت در تصمیم‌­گیری­‌ها ترغیب می کنند.
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش‌­آموزان شهرستان اهر بود.
روش: نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان اهر در سال ۹۱-۹۰ بود. حجم نمونه ۶۰ دانش آموزان از این جامعه بود که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای و سپس تصادفی ساده انتخاب گردیدند. و در دو گروه ۳۰ نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای سنجش الگوهای ارتباطی از پرسشنامه کوئرنر و فیتز پاتریک (۲۰۰۲) استفاده شد. مداخله آزمایشی(مهارت های ارتباطی) بر روی گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ی ۷۰ دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا گردید، و پس از اتمام آموزش از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استباطی تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد.
یافته‌ها: آموزش مهارت های ارتباطی باعث تغییر در الگوهای ارتباطی درون خانواده(افزایش جهت گیری گفت و شنود و کاهش جهت گیری همنوایی) دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.
 نتیجه‌گیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان الگوهای ارتباطی را که در خانواده شکل گرفته است تغییر و بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 545 kb]   (1506 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/16 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb