دوره 6، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 67-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raashidzade A, Badri R, Fathiazar E, Hashemi T. Investigating the effect of teaching selfreguleted-metacognitive strategies on resilience components (with intractive role academic Self-Concep). Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (4) :55-67
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-569-fa.html
رشیدزاده عبداله، بدری رحیم، فتحی آذر اسکندر، هاشمی تورج. اثربخشی بسته آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی برتاب آوری تحصیلی دانش آموزان (با نقش تعاملی خود پنداره تحصیلی). مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (4) :55-67

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-569-fa.html


1- دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، rashidzadea@yahoo.com
2- استاد تمام، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- استاد تمام، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2959 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که آموزش‌وپرورش امروزی به طور فزاینده‌ای دانش‌آموز محور شده، ویژگی‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، از جمله تاب‌آوری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و راهبردهای فراشناختی بیش از پیش در فرایند آموزش مورد توجه قرار گرفته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر تاب‌­آوری تحصیلی (با نقش تعاملی خودپنداره تحصیلی) در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تبریز انجام گرفت.
روش: پژوهش به روش نیمه‌­آزمایشی و با طرح پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. به همین منظورتعداد ۶۰ نفر از دانش‌­آموزان دارای خود پنداره تحصیلی بالا و پایین که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن انتخاب شده بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی به صورت جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع­‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های خودپنداره تحصیلی (لیو وانگ،۲۰۰۵) و تاب­‌آوری تحصیلی (ساموئلز و وو،۲۰۰۹) و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس عاملی چند­متغیره استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش مؤلفه‌های تاب­‌آوری تحصیلی شده است و خود­پنداره تحصیلی نقش تعاملی در افزایش مؤلفه‌های تاب­‌آوری داشته است. (<۰/۰۱
p).
نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج می­‌توان گفت که با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی و با در نظر گرفتن خود پنداره تحصیلی می­توان برنامه­‌هایی برای بهبود تاب‌­آوری تحصیلی دانش آموزان تدارک دید، این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است که می­‌توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش­آموزان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 716 kb]   (1284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb