:: دوره 1، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 31-38 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان برکاهش نشانه‌های افسردگی دانشجویان
فریبا ستارپور، عزت اله احمدی، حسن بافنده قراملکی
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزااد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (5219 مشاهده)
.هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های افسردگی دانشجویان بود
 روش: روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی بود. برای این منظور تعداد 40 دانشجوی دختر مبتلا به افسردگی از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به شیوه‌ی در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به صورت گروهی در هشت جلسه (هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) بر روی گروه آزمایش انجام گردید و همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه ی افسردگی بک (فرم کوتاه) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایچ: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات افسردگی دانشجویان شرکت‌کننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون اهش     . آموزش بنابر این ، آموزش تنظیم هیجان نشانه های افسردگی را بطور معنی داری کاهش  می دهد(p<0.05)  بطور معنی‌داری  کاهش یافته است
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، افسردگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 460 kb]   (6031 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/30 | پذیرش: 1393/6/30 | انتشار: 1393/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها