دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 28-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، nejati@sbu.ac.ir
3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:   (5325 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش­فعالی (ADHD) نقص دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های ADHD است.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آن‌ها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانه‌های نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.
 نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تمشک را می­توان به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانه‌های ADHD به کاربرد.
متن کامل [PDF 658 kb]   (1483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/1 | پذیرش: 1397/8/4 | انتشار: 1397/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.