1- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، nejati@sbu.ac.ir
3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده: (5325 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) نقص دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای ADHD است.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آنها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال نقص توجه و بیشفعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانههای نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.
نتیجهگیری: بسته آموزشی تمشک را میتوان بهعنوان شیوهای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانههای ADHD به کاربرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/1 | پذیرش: 1397/8/4 | انتشار: 1397/8/24