Bahri M, Bahri M. The Role of Theory of Mind, Episodic Future Thinking and Creativity in Predicting the Event-based and time-based Prospective Memory of the Adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 5 (6) :1-12
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-479-fa.html
بحری مائده، بحری مریم. نقش نظریه ذهن، تفکر رویدادی آینده نگر و خلاقیت در پیشبینی حافظه آینده نگر رویداد محور و زمان محور نوجوانان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (6) :1-12
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-479-fa.html
1- دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران. ، Bahri.maryam@azaruniv.edu
چکیده: (4310 مشاهده)
مقدمه: حافظه آینده نگر به عنوان یک پیش ساز مهم برای زندگی مستقل نوجوانان محسوب می شود.
هدف: پژوهش حاضر با ه دف بررسی نقش نظریه ذهن، تفکر رویدادی آینده و خلاقیت در پیش بینی حافظه آینده نگر نوجوانان انجام شد. این پژوهش در قالب یک طرح همبستگی صورت گرفت.
روش: جامعه آماری این مطالعه شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان آذر شهر در سال ۹۴-۱۳۹۳ است. در این پژوهش مجموعاً ۱۰۰ دانشآموز با میانگین سنی ۱۶/۰۲ سال به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از تکلیف حافظه آینده نگر، آزمون ذهن خوانی از طریق تصاویر چشم، تکلیف شرح حال و آزمون خلاقیت تورنس استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان دادند که نظریه ذهن، تفکر رویدادی آینده نگرو خلاقیت، حافظه آینده نگر رویداد محور و زمان محور را پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: در نتیجه می توان گفت هر یک از این متغیر ها به عنوان یک مکانیسم زیر بنایی در بهبود عملکرد حافظه آینده نگر عمل میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1397/10/25