دوره 5، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 95-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- پژوهشکده علوم شناختی ، sh.fatemeh1980@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (4355 مشاهده)
بحث دربارۀ چه­ گونگیِ شکل­ گیریِ نظام مفهومی و شناختیِ انسان، هم­واره در طول تاریخ در جریان بوده و در این باره نظریّه­ های گوناگونی هم ارائه شده است. از جمله نظریّه­ هایی که در سه دهۀ اخیر مطرح گشته ­اند، نظرّیه­ هایی هستند که بر دخیل ­بودن نظام حسّی_حرکتی انسان در شکل­ گیریِ نظام مفهومی و شناختی تأکید دارند و بر این باورند که شناخت، پایه­ مند است، به این معنا که کالبد و جسم انسان و در واقع همان نظام حسّی_حرکتی او در بازنماییِ دانش (شناخته ­ها) در مغز نقش دارند و این ­گونه نیست که شناخت، غیرکالبدی باشد. در این مقاله، کوشیده­ایم با بررسی نظریّه ­های کسب دانش در علم شناختْ­پژوهی و اشاره به نظام­های کالبدی و غیرکالبدی بازنماییِ دانش و نیز چه­ گونگیِ کارکرد آن­ها در بازنمایی­ های مفهومی به نظریّۀ شناخت پایه­ مند پرداخته و خاست­گاه و نیز جای­گاه آن را در علم شناختْ­پژوهیِ امروز نشان دهیم تا بتوانیم درک بهتر و دقیق­ تری از این مفهوم در اختیار داشته باشیم. 
متن کامل [PDF 455 kb]   |   متن کامل (HTML)   (6130 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/19 | پذیرش: 1397/1/14 | انتشار: 1397/1/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.