دوره 5، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 80-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahrari G, Badri Gargari R, Abdollahi S, Porkar P, Yousefi H. Prediction of Creativity based on Students' Brain Executive Function. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (3) :66-80
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-374-fa.html
احراری غفور، بدری گرگری رحیم، عبداللهی سروه، پرکار پروانه، یوسفی هیوا. پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز . مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (3) :80-66

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-374-fa.html


دانشگاه تبریز
چکیده:   (2547 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی انسانی و ارتباط آن با متغیرهای مختلف در مطالعات متفاوت بازتاب یافته است؛ اما در مورد عملکردهای اجرایی کم‌تر نمود یافته است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خلاقیت و عملکردهای اجرایی مغز (استدلال و حافظه کاری و سازمان‌دهی) با توجه آراء و نتایج متناقض قبلی، در نمونه‌ای از دانش آموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول) شهرستان سقز بود.
روش: ۳۱۸ نفر از دانش آموزان مقیاس‌های خلاقیت عابدی و عملکردهای اجرایی (استدلال و حافظه کاری وکسلر و سازمان‌دهی آندره ری) را تکمیل کردند. داده‌ها با همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از همبستگی و رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌ی استدلال رابطه‌ی مثبتی با خلاقیت کل داشته (۰/۱۴۹= r) و می‌تواند ۲/۴۳ درصد از واریانس آن را پیش‌بینی نماید. همچنین انعطاف‌پذیری رابطه‌ی معناداری با استدلال (۰/۱۹۸ = r) و حافظه ارقام معکوس (۰/۱۵۶ =r) دارد.
نتیجه‌گیری: مؤلفه‌ی استدلال می‌تواند نقش معنی‌داری در پیش‌بینی خلاقیت داشته باشد. این امر می‌تواند تلویحی برای آموزش این مهارت‌ها در دانش آموزان و چگونگی رابطه بین این متغیرها باشد.
متن کامل [PDF 582 kb]   |   متن کامل (HTML)   (1302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/9 | پذیرش: 1397/6/21 | انتشار: 1397/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb