دوره 6، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 148-134 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanvand M, Arjmandnia A A. The effect of cognitive games on cognitive flexibility in children with mathematical disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (2) :134-148
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-362-fa.html
حسن وند مریم، ارجمندنیا علی اکبر. بررسی تأثیر بازی‌های شناختی بر انعطاف شناختی کودکان دارای اختلال ریاضی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (2) :134-148

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-362-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، ایران ، fm.hasanvand@gmail.com
2- دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (3927 مشاهده)

مقدمه: بازی‌درمانی در بهبود مشکلات شناختی کودکان دارای اختلالات یادگیری اثربخش می‌باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌های شناختی (بازی‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی) بر انعطاف شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی بود.
روش: در این پژوهش که از طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد، ۲۰ نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه ۱۰ نفر) تقسیم شدند. به منظور سنجش عملکرد عملکرد انعطاف شناختی از آزمون کارکردهای اجرایی ویسکانسین (گرانت و برگ، ۱۹۴۸) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، پس از شرکت در مداخله، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری دارند.
نتیجه‌گیری: بازی‌های شناختی منجر به بهبود عملکرد انغطاف شناختی کودکان دارای اختلال ریاضی می‌شود.

متن کامل [PDF 591 kb]   (2276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/1/19 | انتشار: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb