دوره 4، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1396 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، sahrahonarmand92@gmail.com
چکیده:   (3280 مشاهده)
مقدمه: خشم یکی از معضلات جامعه محسوب می­شود و در بسیاری از موارد به رفتارهایی منجر می­شود که خسارت فراوانی به اقتصاد کشورها تحمیل می­کند. هدف مطالعه حاضر بررسی خشم حالت معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه است.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی می­باشد. جامعه آماری مطالعه معلمانی هستند که در پایه­های مختلف تدریس می­کنند و حجم نمونه نیز 285 نفر می­باشد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه خشم صفت- حالت اسپیلبرگر2 و با روش نمونه­گیری تصادفی جمع­آوری شد و با استفاده از نرم افزارSPSS-18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که خشم حالت معلمان مدارس پسرانه با میانگین 64/1±35/6 بالاتر از میانگین مدارس دخترانه می­باشد. بالاترین خرده مقیاس خشم حالت متعلق به احساس خشم معلمان مدارس پسرانه با میانگین 22/3±59/8 می­باشد. همچنین بالاترین خشم حالت در مدارس پسرانه و دخترانه به ترتیب متعلق به پایه ششم و دوم می­باشد.
نتیجه­گیری: با توجه به بالا بودن خشم حالت  و ارتباط تنگاتنگ آن با بروز خشم، نیاز است که آموزش و پرورش با برنامه­ریزی و آموزش کارکنان خود در زمینه کنترل خشم، گامی در جهت سلامت روان معلمان بردارد.
 
واژه‌های کلیدی: خشم حالت، معلمان، مدارس ابتدایی
متن کامل [PDF 387 kb]   |   متن کامل (HTML)   (1036 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/10/11 | انتشار: 1396/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.