دوره 3، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1395 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، m66bahrami@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
3- دانشگاه تربیت مدرس، تهران
4- آموزش و پرورش شهرستان کامیاران
چکیده:   (3897 مشاهده)

مقدمه و هدف:اختلالبیشفعالیوکمبودتوجه (ADHD) ازشایعتریناختلالهایرفتاریدردورانکودکیاست. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوعاختلالنارساییتوجه/بیشفعالیدردانش‌آموزاندبستانیشهرکامیاران بود.

روش کار:پژوهش حاضر از نوعمطالعه توصیفی - مقطعی بود و حجم نمونه 384 نفر بود. روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ایبود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه علایم مرضی کودکان بود. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری 16SPSS و آزمون­های آماری t-test و کای­اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج:شیوع کلی ADHD در بین دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 6.7% ، شیوع اختلال HD ، 9.8% و شیوعاختلال AD ، 8.3% می باشد. بین جنسیت، پایه ی تحصیلی و سطح تحصیلات پدر و مادر با اختلال ADHD ، AD و HD ارتباط معنی داری وجود داشت(P<0/05). بین شغل پدر، شغل مادر، چندمین فرزند خانواده بودن و سابقه ی اعتیاد در خانواده و وجود اختلال های ADHD ، AD و HD رابطه ی معنی داری وجود نداشت(P>0/05).

نتیجه گیری:میزان این اختلال در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اهمیت سطح سلامت روانی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور، ضرورت شناسایی دقیق تر، تشخیص به موقع و درمان و ارائه‌ی خدمات مشاوره ای در بین این دانش آموزان دیده می شود.

متن کامل [PDF 853 kb]   |   متن کامل (HTML)   (7881 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1395/8/6 | انتشار: 1395/8/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.