دوره 12، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri S, Ahmadi P, Akrami S, Barzegar H. Evaluation of emotional intelligence among medical students of the Islamic Azad University of Tabriz in 2020. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (5)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2419-fa.html
امیری شاهرخ، احمدی پریچهر، اکرمی صبا، برزگر حبیبه. بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال 1399. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (5)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2419-fa.html


1- استاد، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه نورولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی پزشکی، گروه نورولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4- دکترای رواشناسی سلامت، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، barzegar.9005@gmail.com
چکیده:   (328 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی یکی از ارکان مهم رسیدن به موفقیت در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله تحصیل، شغل و محیط اجتماعی بوده و ارتقای آن در دانشجویان پزشکی می‌تواند منجر به مسئولیت‌پذیری و عملکرد بهتر آنان در دوره بالینی گردد.
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال 1399 بود.
روش: این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در سال ۱۳۹۹ بین ۲۰۰ دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز انجام شد. نمونه‌ها به روش تمام‌شماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بارآن جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ استفاده شد.
یافته­‌ها: در این مطالعه، میانگین نمره کل هوش هیجانی شرکت کنندگان ۲۳/۴۳ ± ۱۷/ ۳۳۰ بوده و دامنه نمرات بین ۱۱۶ تا ۴۴۱ قرار داشت. بر اساس نتایج آزمون t مستقل، بین دو جنس در هیچ‌یک از حیطه‌های هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود نداشت  (۰۵/۰p>). طبق نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، در مقیاس پنج‌گانه هوش هیجانی، تفاوت آماری معناداری از نظر مقطع تحصیلی در حیطه‌های مدیریت تکانش، خلق عمومی و نمره کل دیده شد. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، هیچ‌یک از حیطه‌های هوش هیجانی ارتباط معناداری با سن شرکت‌کنندگان نداشتند (۰۵/۰p>).

نتیجه­‌گیری: در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان پزشکی بالاتر از حد متوسط بوده و تقویت آن از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط در سال‌های تحصیل، به‌ویژه دوره بالینی، برای موفقیت حرفه‌ای ضروری است.  
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/9/28 | پذیرش: 1403/10/8 | انتشار: 1404/9/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb