دوره 12، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarzi A, Rezaie A. Modeling of addiction to computer games based on psychological characteristics and parenting styles with the mediation role of attitude toward education. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (4)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2389-fa.html
کشاورزی امیرحسین، رضایی علی محمد. مدل‌یابی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای ویژگی‌های روانشناختی و سبک‌های والدگری با میانجی‌گری نگرش به تحصیل. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (4)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2389-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی ،گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران. ، samane3677s@gmail.com
چکیده:   (292 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد به بازهای رایانه‌ای به‌عنوان استفاده بیش از حد از آن‌ها تعریف شده است که به مشکلات اجتماعی و عاطفی منجر می‌شود و کاربر با وجود این مشکلات، قادر به کنترل این استفاده نیست.
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای ویژگی‌های روانشناختی و سبک‌های والدگری با میانجی‌گری نگرش به تحصیل بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی برمبنای معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی‌آماری تمامی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1404 - 1403 بود که 250 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه‌های اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای زندی‌پیام و همکاران (1394)، فقدان لذت جویی اسنیت و همکاران (۱۹۹۹)، تحمل پریشانی سیمون و گاهر (۲۰۰۵)، سبک والدگری دیانا بامریند(1972) و پرسشنامه نگرش تحصیلی اکبری (۱۳۸۳) را تکمیل نمودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS نسخه26و Amos نسخه 24 انجام شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که ضرایب مسیرهای مستقیم ویژگی روانشناختی (55/0β= ،  004/0= P) و سبک‌های والدگری به نگرش به تحصیل (43/0β= ،  008/0= P)، ویژگی روانشناختی (31/0β= ،  P < 0.001)، سبک‌های والدگری(46/0β= ،  P < 0.001) و نگرش به تحصیل به اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای (27/0β= ،  P < 0.001)، معنی‌دار بود. نتایج اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد که نگرش به تحصیل در این مدل نقش میانجی‌گری دارد(P < 0.005).

نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد که ویژگی روانشناختی و سبک‌های والدگری از طریق میانجی‌گری نگرش به تحصیل بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای اثر می‌گذارند؛ بنابراین برگزاری کارگاه‌هایی با هدف کاهش و پیشگیری از اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای توصیه می‌شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb