دوره 12، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegarmehr S, Talebi G. The effectiveness of training based on solution-oriented approach on the smartphone addiction and emotional cognitive regulation in adolescents with phubbing injury. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (4)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2385-fa.html
رستگارمهر شیرین، طالبی غلامرضا. اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد راه‌حل‌محور بر اعتیاد به گوشی هوشمند و تنظیم‌شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به آسیب «فابینگ». مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (4)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2385-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2- استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران ، rezatalebi@smd.iaun.ac.ir
چکیده:   (441 مشاهده)
مقدمه: «فابینگ» پدیده‌ای آسیب‌زا است که در آن فرد در تعاملات اجتماعی به‌جای توجه به مخاطب، به گوشی هوشمند خود مشغول است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد راه‌حل‌محور بر اعتیاد به گوشی هوشمند و تنظیم‌شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به آسیب فابینگ است.
روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مبتلا به فابینگ در مدارس متوسطه اول غیرانتفاعی دخترانه منطقه ۲ شهر اصفهان در سال ۱۴۰۳ بود. از میان آن‌ها، ۳۶ نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه به پرسش‌نامه‌های اعتیاد به گوشی هوشمند و تنظیم‌ شناختی هیجان پاسخ دادند. گروه آزمایش ۸ جلسه ۷۵ دقیقه‌ای، آموزش مبتنی‌بر رویکرد راه‌حل‌محور دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، دو گروه مجدداً پرسش‌نامه‌ها را تکمیل کردند و پیگیری دوماهه انجام شد. داده‌ها با «تحلیل‌ واریانس با اندازه‌گیری مکرر» و آزمون‌های تعقیبی در نرم‌افزار spss-26 تحلیل شد.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات اعتیاد به گوشی هوشمند و تنظیم شناختی هیجان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، در مراحل پس‌آزمون و پیگیری دوماهه تفاوت معناداری داشت (05/0>p).
نتیجه­‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مبتنی بر رویکرد راه‌حل‌محور سبب کاهش اعتیاد به گوشی هوشمند و بهبود تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به فابینگ شد؛ بنابراین، می‌توان از این رویکرد در مداخلات آموزشی و روان‌شناختی مرتبط استفاده کرد.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/12 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb