دوره 11، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 92-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beygrezaei M, Ofoghi M. The effect of eight weeks of central stability exercises on sensory-motor development of children with high-functioning autism spectrum disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (2) :78-92
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2088-fa.html
بیگرضائی میلاد، افقی مهسا. تأثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر رشد حسی حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (2) :78-92

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2088-fa.html


1- کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mb.rezaei70@yahoo.com
2- . دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (322 مشاهده)
مقدمه: مشکلات حسی- حرکتی یکی از ویژگی­های برجسته­ی اختلالات طیف اوتیسم است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر رشد حسی حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه­کننده به مراکز توانبخشی اوتیسم شهر تهران در سال 1402 بودند که تعداد 24 کودک اوتیسم با عملکرد بالا با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از آموزش هشت جلسه­ای تمرینات ثبات مرکزی با آزمون­های نیمرخ حسی2 و تست تبحر حرکتی برونینکز- ازرتسکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره و از طریق نسخه 22 نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی باعث ارتقای رشد حسی در کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا می­شود (01/0P<)؛ و نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که مقدار F به­دست آمده برای هر سه بعد رشد حرکتی شامل مهارت حرکتی درشت، مهارت حرکتی ظریف و هماهنگی اندام فوقانی معنادار شده است (01/0P<)
نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج می­توان گفت که تمرینات ثبات مرکزی یکی از روش­های کارآمد برای رشد مهارت­های حسی و حرکتی کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا است که می­تواند در مراکز توانبخشی و آموزش ویژه این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 1070 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/7 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1403/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb