هدف: در این تحقیق تأثیر نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال بررسی شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی وطرح تحقیق شامل پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه بود. نمونه تحقیق شامل 5 نفر از دانش آموزان اختلال نارسایی توجه بیش فعال بود که در مقطع دبستان مشغول به تحصیل بودند. ابزارهای بکار رفته در تحقیق شامل تست کانرز والدین که شامل فرم کوتاه 27سوالی و تست ریون کودکان و تست خواندن و املاء بود. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت و دادههای الکتروانسفالوگرافی جهت تحلیل به نرم افزار نوروگاید وارد و تفاصل امواج به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد نوروتراپی بر کاهش نشانه با توجه به سطح معنیداری آزمون t زوجی (P<0/003) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان نارسایی توجه دانش آموزان به طور معنیداری کاهش یافته است. همچنین سطح معناداری آزمون t زوجی آزمون هوش(P<0/005) کوچکتر از 05/0 است میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر هوش کودکان نارسایی توجه / بیش فعال در پیش آزمون - پس آزمون دارای تفاوت معنادار میباشد. آزمون t زوجی آزمون خواندن (000/0 P=) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان بهرهخواندن دانش آموزان به طور معنیداری افزایش یافته است. آزمون t زوجی آزمون املاء (001/0P=) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان توانایی املاء دانش آموزان به طور معنیداری افزایش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، نوروتراپی برای افزایش ظرفیتهای ذهنی و هوشی کاهش مشکلات خواندن و املاء دانش آموزان نارسایی توجه / بیش فعال و کاهش نشانهها و علائم این اختلال مناسب است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |