Heidarifatasmi M, Zarei H A, Mosazadeh T. Effectiveness of cerebellar education training in theory of mind and working memory of children with Oppositional Defiant Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (2) :1-15
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1696-fa.html
حیدری فتسمی مرضیه، زارعی حیدرعلی، موسی زاده توکل. اثربخشی آموزش تربیت مخچه بر نظریه ذهن و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (2) :1-15
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1696-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران ، Ha_za74@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده: (1562 مشاهده)
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای، یکی از اختلالات رایج دوران کودکی است که تأثیرات منفی گستردهای بر فرایندهای عاطفی، فراشناختی، شناختی و ارتباطی افراد دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تربیت مخچه بر نظریه ذهن و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان ۵ تا ۶ ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شهر گنبدکاووس در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. حجم نمونه شامل ۴۰ نفر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای گروه آزمایش، آموزش تربیت مخچه به مدت ۲۰ جلسه ۴۰ دقیقهای، هر هفته ۳ جلسه اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-۴ (۱۹۹۴)، پرسشنامه نظریه ذهن (۱۹۹۹) و آزمون فراخنای عددی (۲۰۰۳) بود. دادههای حاصل از پژوهش با نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ و با اسـتفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تربیت مخچه بر بهبود حافظه کاری و نظریه ذهن در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است (۰/۰۱>P). براساس نتایج ۳۱/۷ درصد از تفاوت گروهها در متغیر نظریه ذهن، ۲۱/۵ درصد در متغیر فراخنای مستقیم و ۱۷/۹ درصد در متغیر فراخنای معکوس ناشی از اثر مداخله بوده است.
نتیجهگیری: آموزش تربیت مخچه بر حافظه کاری و نظریه ذهن کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر بود. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته آموزش تربیت مخچه فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود حافظه کاری و نظریه ذهن کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخله استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/30 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/2/5