Yousefzadeh S, Baghaei H, Daneshvar Heris Z. Identifying cognitive and behavioral factors efficacious on the curriculum by emphasizing students' accountability. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :78-90
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1589-fa.html
یوسف زاده صدیقه، بقائی حسین، دانشور هریس زرین. شناسایی عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی با تأکید بر مسئولیتپذیری در دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (6) :78-90
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1589-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران ، Hosseinbmd@gmail.com
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (633 مشاهده)
مقدمه: احساس مسئولیت یک مهارت مفید برای دانشآموزان برای حفظ دستاوردهای مادامالعمر است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی با تأکید بر مسئولیتپذیری در دانشآموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نوع کیفی-کمی آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان برنامهریزی درسی و سرگروههای آموزشی دوره اول متوسطه تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که تعداد ۲۰۵ نفر از جامعه آماری با روش نمونهگیری تمامشماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ۳۵ سؤالی مبتنی بر شش بعد عوامل ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود استفاده گردید که روی نمونه پژوهش اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۵ و Amos نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تمامی شاخصها از مقادیر قابل قبولی برای اندازهگیری عاملهای ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود برخوردار بودند. براساس نتایج مقادیر بارهای عاملی (ضرایب اثرگذاری) عوامل شناختی (۰/۹۴۲=β) و عوامل ارزشی (۰/۹۲۳=β) بیشترین اثرگذاری و عوامل نهادی (۰/۸۴۰=β) کمترین اثرگذاری را بر عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی دارند.
نتیجهگیری: نتایج بدستآمده، نشان داد که عوامل ارزشی، نهادی، شناختی، شخصیتی و فردی، عاطفی و عملکردی و توسعه راهبردهای مدیریت خود بهعنوان عوامل شناختی- رفتاری مؤثر بر برنامه درسی هستند که توجه به آنها در تدوین برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس زمینه رشد مسئولیتپذیری دانشآموزان را فراهم مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار: 1401/11/3