دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 54-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحدخمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران ، K.afsharineya@iauksh.ac.ir
چکیده:   (349 مشاهده)
مقدمه: سوءمصرف مواد مخدر یکی از مشکلات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مهم در بسیاری از کشورها است، که جهان در سه دهه اخیر با آمارهای تکان­‌دهنده شیوع آن در جامعه مواجه شده است.
هدف: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روانشناختی افراد دارای سوءمصرف مواد مخدر بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای سوءمصرف مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد طی سال­‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ در شهر کرمانشاه بود. تعداد ۶۰ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۳۰ نفر) به‌صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) و مداخله ۸ جلسه‌ای آموزش مهارت­‌های زندگی خلیلان و افلاکی­‌فر (۱۳۹۵) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۸ و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد که آموزش مهارت­‌های زندگی بر ابعاد بهزیستی روانشناختی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تأثیر معنادار داشته است (۰/۰۵>
P). براساس نتایج برای شش بعد بهزیستی روانشناختی یعنی استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود به ترتیب ۰/۲۴، ۰/۳۰، ۰/۳۱، ۰/۴۹، ۰/۶۷ و ۰/۳۹ در تفاوت میانگین گروه‌­ها ناشی از اثر مداخله بوده است.
نتیجه­‌گیری: براساس نتایج آموزش مهارت­‌های زندگی سبب افزایش تسلط بر خود و کاهش نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر در افراد شد؛ بنابراین با فراگیری آموزش مهارت­‌های زندگی می­‌توان تسلط محیطی، استقلال و سایر سازه­‌های بهزیستی روانشناختی در افراد را ارتقا داد.
متن کامل [PDF 395 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/9 | پذیرش: 1402/5/19 | انتشار: 1402/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.