دوره 9، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (773 مشاهده)
مقدمه: انگیزش در یادگیری و پیشرفت دارای اهمیت بسیار زیادی است. در واقع هر اقدام فرد، دارای منبعی انگیزشی است که هدف آن تقویت اعمال و احساس‌های مطلوب فرد است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مؤلفه‌های شخصیتی با ویژگی روانشناختی انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد شهر ری، واحد سما و دانشگاه امیرکبیر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند. نمونه تحقیق شامل ۱۷۵ دانشجوی داوطلب دختر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه­‌های صفات شخصیتی نئو و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و با نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجوری با وظیفه‌شناسی، برونگرایی و توافق‌پذیری رابطه معکوس و معنادار (۰/۰۵>
P)، بین وظیفه‌شناسی با توافق‌پذیری رابطه مستقیم و معنادار (۰/۰۵>P) و بین برونگرایی با وظیفه‌شناسی و توافق‌پذیری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (۰/۰۵>P). در نهایت هیچکدام از مؤلفه‌های شخصیتی با انگیزش پیشرفت ارتباط معناداری نداشت (۰/۰۵<P).
نتیجه‌گیری:‌ با توجه به نتایج تحقیق حاضر می‌توان از ویژگی‌های شخصیتی دختران دانشجو به عنوان عاملی مهم در جهت ارتقای مؤلفه‌های روانشناختی آن‌ها نام برد؛ لذا براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌شود در تبیین نتایج مرتبط با ویژگی‌های روانشناختی دانشجویان دختر، ویژگی‌های شخصیتی و انگیزش پیشرفت آن‌ها مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 578 kb]   (574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار: 1401/11/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.