دوره 9، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 130-118 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Farshad.tojari@gmail.com
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1006 مشاهده)
مقدمه: مصرف­‌کنندگان نقش حیاتی در سیستم اقتصادی یک ملت ایفا می­‌کنند؛ زیرا در غیاب تقاضای مؤثری که از آن‌ها نشات می­‌گیرد، اقتصاد عملاً فرو می‌­ریزد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط ویژگی­‌های روانشناختی و شخصیتی با عوامل رفتاری مصرف‌کنندگان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مصرف‌کنندگان باشگاه‌های ورزشی سطح شهر تهران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه تحقیق و براساس جدول مورگان، ۳۵۶ نفر به روش خوشه‌ای تصادفی به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد ویژگی شخصیتی کاستا و مک­‌کری (۱۹۹۲)، رفتار مصرف‌کننده ژو (۲۰۰۹) و پرسشنامه محقق ساخته ویژگی‌های روانشناختی بودند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم‌­افزار
SPSS و Amos نسخه ۲۳ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد مدل ارتباطی ویژگی­‌های روانشناختی و شخصیتی با عوامل رفتاری مصرف‌کنندگان دارای برازش مطلوبی است. همچنین مطابق با نتایج آزمون همبستگی، بین شاخص‌های ویژگی شخصیتی (برون­گرایی، انعطاف­‌پذیری، سازگاری و وظیفه­‌شناسی) و شاخص‌های ویژگی‌های روانشناختی (ادراک، انگیزش، یادگیری، نگرش، سلامت، روان و هوش شناختی) با عوامل رفتاری مصرف‌کنندگان ارتباط مثبت (۰/۰۵≥
P) و بین روان‌نژندی با عوامل رفتاری مصرف‌کنندگان (۰/۰۰۱=P و ۰/۵۸۶-=rho)، ارتباط منفی معناداری وجود دارد.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد ویژگی شخصیتی و روانشناختی بر روی رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر معنی‌داری دارد. از این رو به نظر می‌رسد که بایستی متغیرهای روانشناختی و شخصیتی مرتبط با رفتار مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 896 kb]   (732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/29 | پذیرش: 1401/10/18 | انتشار: 1401/11/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.