دوره 9، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 109-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chegini F, Eskandari Z, Sangari M. Investigating the relationship between socio-economic status, eating behavior and physical activity of students in Qazvin during COVID-19 pandemic. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (4) :95-109
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1490-fa.html
چگینی فاطمه، اسکندری زهره، سنگاری ماندانا. بررسی ارتباط وضعیت اجتماعی- اقتصادی با وضعیت تغذیه و فعالیت بدنی دانش‌آموزان شهر قزوین در دوران پاندمی کووید-19. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401; 9 (4) :109-95

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1490-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه تغذیه ورزشی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران
2- استادیار، گروه تغذیه ورزشی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران ، Z.eskandari@raja.ac.ir
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
چکیده:   (247 مشاهده)
مقدمه: رفتار غذایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن ارتباط دارد. با این حال، مطالعات در مورد رفتار غذایی با در نظر گرفتن نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی، اندک است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط وضعیت اجتماعی- اقتصادی با رفتار غذایی و فعالیت بدنی دانش‌­آموزان شهر قزوین در دوران پاندمی کووید-۱۹ بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش‌­آموزان ناحیه ۱ شهر قزوین در سال ۱۴۰۰ بودند. شرکت‌کنندگان ۱۱۰ نفر از دانش‌­آموزان گروه سنی ۱۳-۱۱ سال بودند که از ۱۶ مرکز آموزشی شهری و روستایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با مؤلفه‌های وضعیت اجتماعی- اقتصادی، تغذیه برگرفته از پرسشنامه بسامد غذایی و فعالیت بدنی برگرفته از پرسشنامه بین‌المللی فعالیت بدنی (
IPAQ) استفاده شد. همچنین؛ داده‌های پژوهش با آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرم‌­افزار SPSS نسخه ۲۰ در سطح آماری ۰/۰۵ تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون پیرسون نشان داد، سطح درآمد خانواده با وضعیت تغذیه‌ای و فعالیت بدنی دانش‌­آموزان ۱۳-۱۱ سال رابطه معناداری دارد (۰/۰۱۱ و ۰/۰۰۳=
p). همچنین؛ نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین، ۵۰ درصد مقدار وزن، قد، فعالیت بدنی و وضعیت تغذیه دانش‌­آموزان را پیش‌بینی می‌کند.
نتیجه‌گیری: وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین بر وضعیت تغذیه‌ای و فعالیت بدنی کودکان تأثیر دارد. با در اختیار قرار دادن نتایج پژوهش به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به کودکان و نوجوانان استان قزوین می‌توان خانواده‌ها را با عوامل مؤثر بر سلامت جسمی فرزندانشان آشنا کرده و به آن‌ها آموزش داد.
متن کامل [PDF 735 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/24 | پذیرش: 1401/5/17 | انتشار: 1401/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb